موسسه حکمت مطهر اراک

تنها کسی که هم از لحاظ کمیت هم از لحاظ کیفیت، خوب ترین فرآورده ها را تقدیم محیط اندیشه اسلامی کرده، آقای مطهری است. مقام معظم رهبری مدظله العالی

موسسه حکمت مطهر اراک

تنها کسی که هم از لحاظ کمیت هم از لحاظ کیفیت، خوب ترین فرآورده ها را تقدیم محیط اندیشه اسلامی کرده، آقای مطهری است. مقام معظم رهبری مدظله العالی

موسسه حکمت مطهر اراک

اینجا همه چیز به واسطه ی حضور خدا دلنشین شده، رفاقت با آدم های پاکی که شاید جای دیگری همه را باهم پیدا نکنی، بحث ها، اختلاف نظرها، شوخی ها و... اینجا جلسات خشک سخنرانی یا کلاس درس مدرسه و دانشگاه نیست، محفل شور و شعف تازه شدن است. اینجا اجبارآمدن نیست، دعوت است. رفاقت است و در آخر: دِین، دِینی که باید ادا شود در حق دیگرانی که چون ما گمشدگانی هستند در جستجوی حقیقت.


موسسه حکمت مطهراراک
نشانی: اراک ، میدان دارایی،روبروی فرمانداری ، معاونت فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی
شماره تماس:
08632217569-08632245200

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ

حلول ماه رمضان ماه ضیافت الهی مبارک باد

ماه رمضان بهترین فرصت دست یابی به آزادی معنوی وتقوااست.

آن گاه که روز راروزه داشتی ودربرابرمیل به خوردن وآشامیدن مقاومت کردی این تمرین تقواست.

آن گاه که روز راروزه داشتی وزبان وچشم وگوش راازگناه دورنگه داشتی  این تمرین تقواست.

آن گاه که روز راروزه داشتی وخشم خودرافروخوردی این تمرین تقواست.

آن گاه که روزراروزه داشتی وبرای خداسحرازخواب شیرین برخواستی این تمرین تقواست.

لحظه لحظه ی این ماه ودستورات وسفارشات وارده دراین ماه مبارک انسان راسوق میدهدبه سمت تقوا؛وتقواداشتن پیش زمینه آزادی پیداکردن است.


به امیدآنکه توشه ما ازاین ماه عظیم الشأن دوگوهرآزادی معنوی وتقوا باشد،توشه ای که تاماه رمضان بعدی درراه خداوعبادت وبندگی خداهمراهمان باشد.


التماس دعا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۴۵
حکمت مطهر اراک

دوموضوع اصلی دربیانات رهبرانقلاب حضرت آیت الله خامنه ای درروز سالگردرحلت امام 

 خمینی(ره) بحث "تحریف شخصیت امام" و"بازخوانی اصول امام" بود.


"تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل می‌آوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور تلقّی کنند؛ این غلط است.

امام بنیان‌گذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. ملّت ایران این مکتب را، این راه را، این نقشه را پذیرفت و در آن مشغول حرکت شد؛ ادامه‌ی این راه بستگی دارد به اینکه این نقشه‌ی راه، درست شناخته بشود؛ بدون اینکه امام را درست بشناسیم - به‌معنای شناخت اصول امام - این نقشه‌ی راه، شناخته نخواهد شد.

اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.


همه باید بدانند که هاضمه‌ی سیری‌ناپذیر استکبار جهانی چشم از کشورشان برنداشته است؛ یک کشور بزرگ، یک کشور ثروتمند، یک کشور واقع‌شده‌ی در یک چهارراه حسّاس جهانی، برای قدرتمندان دغل‌باز عالم خیلی مهم است. اینها دست از طمع خود برنداشته‌اند، چشم برنداشته‌اند؛ فقط آن‌وقتی عقب خواهند نشست که شما ملّت ایران آن‌چنان قدرتی پیدا کنید، آن‌چنان پیشرفتی پیدا کنید که امیدآنها قطع بشود. اینجا است که خطر تحریف امام اهمّیّت پیدا میکند؛ اگر شخصیّت امام تحریف شد، بد معرّفی شد، غلط معرّفی شد، همه‌ی این خطرات بزرگ متوجّه ملّت ایران خواهد شد؛ اینجا است که خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود."

بیانات رهبرانقلابدر مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی رحمه‌الله


هفت اصل از اصول منطق وراه امام خمینی

اول؛اثباتِ اسلام ناب محمّدی و نفی اسلام آمریکایی است.

دوم؛از اصول امام اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده الهی، و نقطه‌ی مقابل، بی‌اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی است.

سوّم؛ اعتقاد به اراده‌ی مردم و نیروی مردم، و مخالفت با تمرکزهای دولتی؛ این از جمله‌ی خطوط اصلیِ حرکت امام است.

چهارم؛در بُعد مسائل داخلی کشور؛ امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرف‌دارعدالت اجتماعی بود.

پنجم؛در بُعد خارجی [است‌]. امام صریحاً در جبهه‌ی مخالف قلدران بین‌المللی ومستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمیکرد.

ششم؛مسئله‌ی استقلال کشور، ردّ سلطه پذیری [است‌].

هفتم؛مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها.


متن کامل بیانات 

نمودارمحورهای بیانات رهبرانقلاب درحرم امام خمینی ازسال 68تا93

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۴
حکمت مطهر اراک

بایک نگاه اجمالی به اوضاع کشورایران درقبل ازقیام مردم به رهبری امام خمینی (ره) وپیروزی انقلاب اسلامی وشرایط بعدازآن هم میتوان وجودباعظمت وروح بزرگ امام رادرک کرد.

درروزهای قبل ازانقلاب ،دین مردم ایران اسلام بوداما جزنامی ازآن باقی نمانده بود.فضای عمومی کشور پربودازآثارگناه وفسادوروزگاربرای مردم مسلمان ومتعهدبه قرآن وسنت نبوی روز به روز سخت ترمی شد.

گرچه ازاوصاف مومنین شجاعت دربرابرغیرخداوخشوع دربرابرخدابود،امادستگاه حاکم پیوسته میکوشید تااین صفت رادربین مردم وارونه کند؛فراموش شدن یادخدادردلهاوبی تفاوتی نسبت به دین ودرعوص توجه وتحت امربودن دربرابرقدرت های استکباری جهان وترسیدن ازآنها.

حکومت شاهنشاهی درجداکردن مردم ازدین به طورهمه حانبه درتلاش بودندتاکسی متعرض زیاده خواهی هاوغارت گری هاوسوءاستفاده ازمنابع انسانی کشور نگردد،چراکه فطرت های عجین شده بااسلام ناب محمدی زیرباراین ذلت نمی رفتند؛حتی اگرجان شیرین خودرادراین راه ازدست میدادند.

مادرچنین روزگاری بودیم که لطف ومدد الهی شامل حال ملت شدوامام قیام کردند.فطرت های تشنه مردم به اسلام وحقانیت،امام راکه مظهرعدالت خواهی واقامه ی حق می دیند،مقتدای خودقراردادند.

به راستی چه عاملی باعث شدسخن امام درروح وجان مردم این چنین رسوخ کند؟

پیوندی که تاریخ بهترازهرگوینده ای گواه آنست.

امام مظهریک نمونه ی کامل ازانسان درعصرماست؛که درعمل به اسلام ناب محمدی همتانداشت؛امام به تبعیت از"اسوه حسنه ی مسلمانان "حضرت محمدمصطفی(ص)  که درزمان بعثت خوددرمقابل آن همه جهالت وسران متکبرعرب ایستادوسخن حق خودرابیان کردوازقدرت های آن روز نترسید، ازرویارویی ومبارزه بایک حکومت 2500ساله شاهنشاهی واهمه نداشت وآشکاراباآن مبارزه میکرد.

ونه تنهااین قدرت ظالمانه رابه حمایت مردم سرکوب کرددربرابرتمام قدرت های مستکبرجهان ایستادوشعار"آمریکاهیچ غلطی نمی تواندبکند"سرداد.

هم چون رسول خدادرکارهادارای نرمی درعین صلابت بود؛باوجودحضورگروههای مختلف حزبی باجهت گیری های مختلف درداخل کشور درعین صلابت وایستادگی برآرمان هاوارزش های الهی ،باآنان مدارامیکرد.

امام بودکه دربرابرسیاست دشمن درخاموش کردن صدای عزاداران حسینی درماه محرم ،ایستادوبه مردم یادآوری کرد"این محرم وصفراست که اسلام رازنده نگه داشته است".بانشان دادن حقیقت حادثه کربلا ،درس های عاشوراراکه همانا شجاعت ومقاومت دربرابرظالمان ،آزادی خواهی ،عزت و حقیقت طلبی بودرابه مایادآورشدوازبرکت این جریان چه شورهادروجودمردم برانگیخته شد وتاریخ شاهدچه حماسه آفرینی هایی بود.


شکی نیست که امنیت وعزت وشرافت وسربلندی امروزمان راوام دار امام عزیزمان هستیم...


برماست که باخودبیندیشیم چگونه این تلاش وازخودگذشتگی رهبرکبیرانقلاب راپاسخ میدهیم؟


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۰۲
حکمت مطهر اراک






به مناسبت عیدنیمه شعبان وهم جواری این عید باارتحال رهبرکبیر انقلاب حضرت امام خمینی تصمیم گرفتیم به بازخوانی دومحور"انتظارسازنده"و"شخصیت امام به عنوان یک منتظر حقیقی" بپردازیم.

استادشهیدمطهری درباب انتظارسازنده اشاره دارندکه:

ازآیات قرآن کریم استفاده می شودکه ظهورمهدی موعود علیه السّلام حلقه ایست ازحلقه های مبارزه اهل حق  واهل باطل  که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود.

آیاتی که بدان ها درروایات استنادشده است نشان می دهد که مهدی موعود علیه السّلام مظهر نویدی است که به اهل ایمان وعمل صالح داده شده است،مظهرپیروزی نهایی اهل ایمان است:

 

وَعَدَاللهُ الَّذینَ امَنوا وَعَمِلوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الاَرضِ کَمَا استَخلَفَ الَّذینَ مِن قَبلِهِم  ولَیُمَکَّنَنَّ لَهُم دینَهُمُ الَّذِی ارتَضی لَهُم ولَیُبَدَّلَنَّهُم مِن بَعدِخَوفهِمِ اَمناً یَعبُدونَنی لایُشرِکونَ بی شَیئاً.....(نور/55)

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهدکرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید. ودین و آیینی را که برای آنان پسندیده ، پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت، و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل میکند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.

درروایات اسلامی،سخن ازگروهی زبده است که به محض ظهور امام علیه السّلام به آن حضرت ملحق می شوند.بدیهی است که این گروه ابتدابه ساکن خلق نمی شوند.

معلوم می شوددرعین اشاعه  ورواج ظلم وفساد،زمینه های عالی وجودداردکه چنین گروه زبده را پرورش می دهد

 

شهیدمطهری درپی دیدار باحضرت امام درپاریس شخصیت امام خمینی رااین طورتوصیف می نماید:

در ایشان چهارتا «امَنَ»دیدم :

«امَنَ بِهَدَفهِ» ؛ به هدفش ایمان دارد. دنیاجمع بشوند نمی توانند اورااز هدفش منحرف کنند.

«امَنَ بِسَبیلِه» ؛ به راهی که برای هدف خودش انتخاب کرده ایمان دارد،امکان ندارد اورا ازاین راه منصرف کرد.

و«امَنَ بِقَولِهِ» ؛من دیدم درهمه ی رفقا ودوستانی که من سراغ دارم احدی به اندازه ایشان به روحیه ی مردم ایران اعتماد ندارد.

ازهمه بالاتر:«امَنَ بِرَبِّهِ».....آدمی که دست خداوعنایات خداراحس می کندودرراه خدا قدم برداشته، مصداق آن اصل قرآنی است: اِن تَنصُروا الله یَنصُرکُم......

 

این همان مصداق اهل حقی است که خداوند وعده پیروزی نهایی با ظهور حضرت ولی عصر(عج) را داده است.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۱۸
حکمت مطهر اراک

راه مطالعه کتب آثارشهیدمطهری مثل هرراه دیگری فراز ونشیب هایی دارد انسان باید دربین راه هرازگاهی تلنگری به خودبزند.....

 چرادراین راه قدم گذاشت؟

کدام نیاز کدام خلأ اورابه سمت مطالعه آثارشهیدسوق داد؟

آیاعطش شناخت حق ورهایی ازسردرگمی های دینی نبودکه مارابه سمت مطالعه آثارشهیدکشاند؟

به لطف الهی امروزدرراه هستیم....

امروزوظیفه ی مابه عنوان یک اندیشه جوکدام است؟

ومقصدنهایی کجاست؟

اگربه بیانات رهبرمعظم انقلاب دراین بازه ی زمانی از12 اردیبهشت تاامروز نگاهی بیفکنیم وتامّلی بخرج دهیم بیش ازقبل به ضرورت مطالعه جدی وبه کاربستن عملی نتایج مطالعات درزندگی فردی واجتماعی مان پی میبریم.

 


 

پنج مأموریت دانشجویی برای مطالعه و ارائه‌ی آثار شهید مطهری

یادداشت‌برداری شهید مطهری از موضوعات مهم

مطهری‌خوانی، چرا و چگونه؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۴۰
حکمت مطهر اراک