اقتصاد مقاومتی از دیدگاه شهید مطهری
نظر به اهمیت روزافزون مباحث اقتصادی در عصر حاضر و هم چنین فرمایشات مکرر رهبر انقلاب پیرامون بحث اقتصاد مقاومتی ، به بررسی این موضوع از نگاه استاد شهید مطهری می پردازیم.
اقتدار نظام اقتصادی : اسلام می خواهد که غیرمسلمان بر مسلمان تسلّط و
نفوذ نداشته باشد. این هدف، هنگامی میسّر است که ملّت مسلمان در اقتصاد
نیازمند نباشد و دستش به طرف غیرمسلمان دراز نباشد و الّا نیازمندی ملازم
است با اسارت و بردگی ولو آن که اسم بردگی در کار نباشد. هر ملّتی که از
لحاظ اقتصاد دستش به طرف ملّت دیگر دراز باشد، اسیر و برده او است و
اعتباری به تعارف های دیپلماسی معمولی نیست. به قول نهرو، ملّتی مستقل است
که جهش اقتصادی داشته باشد. علیعلیه السلام می فرماید: محتاج هرکه شوی،
اسیر او خواهی بود. بی نیاز از هرکه گردی، با او برابر خواهی شد، و هرکه را
مورد نیکی و احسان خود قرار دهی، فرمانروای او خواهی شد. اگر ملّتی کمک
خواست و ملّتی دیگر کمک داد، خواه ناخواه اوّلی برده، و دومی آقا است. چقدر
جهالت و حماقت است که آدمی ارزش سلامت بنیه اقتصادی را درنیابد و نفهمد
اقتصاد مستقل یکی از شرایط حیات ملّی است .۱
تولید ملی و رشد اقتصادی : یکی از اصولی که در اقتصاد باید درنظر گرفت،
اصل تزیید ثروت ملّی و تکثیر تولید است؛ یعنی اقتصاد سالم آن است که جریان
ثروت و منابع اوّلیه به نحوی باشد که بر ثروت که یگانه وسیله مادّی و پایه
ای از پایه های زندگی است بیفزاید و قدرت ملّی را در تحصیل وسایل مادّی و
معنوی زندگی مضاعف کند و این مشروط به دو شرط است: یکی این که منابع ثروت
آزاد باشد و دچار حبس و توقّف نشود؛ دیگر این که فعّالیت، آزاد و محترم
باشد؛ یعنی ثمره فعّالیت به فعال برگردد .
در این جا دو مطلب است: یکی این که تزیید سرمایه ملّی یا شخصی به چه نحو و چه کیفیتی باشد. معمولاً اقتصادیون ، تمایلات و خواسته های بشر را، ولو خواسته های مصنوعی و انحرافی، سرچشمه در آمد می دانند؛ ولی اسلام، مسأله تقاضا را به هر نحو باشد، سرچشمه در آمد مشروع نمی داند. آن را کنترل می کند و به علاوه، پاسخ گفتن به این تقاضاها را غیرمشروع می داند؛ ولی مادّیون اقتصادی حتّی تقاضای نامشروع مثل اعتیاد به مواد مخدّر ایجاد می کنند تا راه در آمد خود را باز کنند. ۲
منبع : نظری به نظام اقتصادی اسلام ، مرتضی مطهری ،چاپ پنجم ص ۲۲، ص۲۰۶ و۲۰۷ +